dag 3 Turijn (Italie) - Le Sambuc-Camargue (Frankrijk)

11 juli 2013 - Andorra la Vella, Andorra

Dag 3 Turijn (Italie) - Le Sambuc - gebied Camargue (Frankrijk)

Hallo allemaal, we zijn weer gefinisht. En het was een lange dag, met alle weersomstandigheden.

Vanmorgen was het alweer vroeg erg warm. Dus we waren alweer vroeg wakker, ikzelf als laatste rond 07:30u. Even de spullen opruimen en even voor 9uur gingen we weer onderweg.

Bij de eerste benzinepomp moesten Simon en Marleen even tanken, en hebben wij de de vectra even afgespoten zodat we weer wat konden zien. Wel zo fijn.

Daarna weer opstap, ikzelf was de eerste chauffeur vandaag. We zaten al snel in de bergen, en de route was adembenemend!

Bij het eerste stuk kwamen we door een dorpje waar de politie stond te controleren. En natuurlijk werden wij aangehouden. Ze spraken geen engels dus dat was al grappig. Wij begrepen uit zijn verhaal dat hij onze auto-papieren wilde zien. Daarna maakte hij een gebaar met zijn armen alsof hij aan het autorijden was, daarmee bedoelde hij dat hij mijn rijbewijs wilde zien. Komisch natuurlijk. Beide werden meegenomen naar de politie-auto en er werden gegevens opgeschreven. We kregen de papieren terug en konden verder rijden.

In de supermarkt even wat broodjes scoren en uiteindelijk onderweg in de bergen even ontbijten.

Rond half 2 hebben we even van zitplaats gewisseld. Maurice achter het stuur zodat ik meer foto’s kon maken. En het zijn mooie plaatjes geworden, vind ik zelf J

Maar uploaden zal morgen worden, want de verbinding voor internet is heel zwak hier in de middel of nowhere.

Het absolute toetje van de middag was het rijden naar de top van de Mont Vertoux op ruim 1800meter. Eindeloze haarspeldbochten en bijna constant 8-10% omhoog.

Helaas hebben we vandaag ook de nodige regen gehad onderweg. Waarbij de temperatuur nogal fluctueerde. Van 14 graden in de regen tot 28 in de zon. In de eerste bui die we kregen (toen reden we in een dal) stonden we op een gegeven moment haast tot aan de dorpels in het water, maar zo heftig als het begon stopt het ook weer. Hierdoor kwam er een oud probleempje boven tafel waar we met de winter-editie ook al wat last mee hadden. De stationair-regelunit bleef hangen. Maar we hebben de stekker snel losgegooid. Hierdoor wel een brandend motorstoringslampje, maar dan loopt de auto verder normaa;.

Ook bij de Mont Vertoux was het heel dreigend. Bovendien moet de Tour de France daar van de week nog langskomen. Dat hebben we geweten! Ook de carbagerun had hierdoor mega veel toeschouwers! Ik denk dat we wel 600 campers langs de berg stonden opgesteld van mensen die van de week de Tour willen zien daar.

Eenmaal boven op de top, begon het weer gigantisch te regenen! Hier kregen we ook problemen met de auto, vooral veroorzaakt door het vocht. De auto begon zo erg te beslaan dat we de kachel-airco en aanjager nodig hadden om de autoramen te ont-wazemen. Snel waren de ramen schoon, maar ook snel de melding “koelvloeistof-niveau controleren”.. omdat we bergaf moesten hebben we dat gegokt.

Ook begon de Vectra bovenop de bergtop op 5 te cilinders te lopen…shiiit zeg. In de regen kunnen we niets doen, dus op 5 cilinders en bovenstaande boordcomputermelding naar beneden gehobbeld.

Uiteindelijk beneden besloten we bij een pomp te stoppen en even te kijken wat er loos was. Maar die pomp kwam niet. We hebben ca 120 km gereden voordat die pomp kwam. De auto volgegooid, koelvloeistof bijgevuld en even gekeken wat er verder loos was. En de oorzaak was door Maurice in 10 seconden gevonden. Er was 1 bougiekabel die oversloeg. Morgen even sleutelen.

Inmiddels waren we circa 21:55U binnen. Maar het is erg afgelegen hier. Morgen terug naar de bewoonde wereld. Nu nog even sfeer-proeven!

Welterusten!