Dag 4 Zell am See - Ljubljana

1 februari 2013 - Ljubljana, Slovenië

Daar zijn we weer. Ook vandaag alles probleemloos gegaan.

Vanmorgen ook weer op tijd de wekker.. En zo waar, na een goed ontbijtje naar buiten.. Het was koud! Brr. -2 gaf de thermometer nog aan, maar voelde kouder. En bovendien moesten we voor het eerst flink schrappen!

Het was heel mistig in het dal, wat zonde was voor het uitzicht omdat je goed kon zien dat de zon flink scheen. Even opdrachtje ophalen, dachten we.. Helaas. Bij de bar wat het startpunt was, stond het hele dorp vast. Met carbagerunners natuurlijk! Allemaal luid toeterend, en muziek hard aan. Mensen stonden allemaal verbaast te kijken. En ook de politie was zo weer te plaatse. We weten niet precies of er nog bekeuringen zijn uitgedeeld, maar een oude Saab, met luchtalarm op zijn dak, zou weleens flink problemen kunnen hebben gehad. Die liet hem namelijk constant afgaan, en dat deed pijn aan je oren!

Maargoed, opdrachtje gepakt en op weg, ook vandaag was de route schitterend! Het zijn allemaal wegen, die je gewoon zelf nooit zou verzinnen om te rijden, maar daardoor de prachtigste routes. We hebben nu in de bergen ook hele stukken gehad waar nog wel een laagje sneeuw of een laagje ijs lag, dus dat gaf wel even het goede gevoel.

Maus was van vandaag de piloot, en ik ben morgen weer aan de beurt.

We wareneen goede 120 kilometer onderweg, van de ca 350 km die we vandaag volgens route moesten rijden, toen we rechts van de weg een hoop carbagerunners zagen staan. Wij zijn er ook even gestopt. Het bleek de parkeerplaats van een soort slipschool/ school voor gevorderde rij-opleidingen.

De eigenaar was er in eerste instantie niet zo van gediend dat alle carbagerunners even zijn ijs-baan-circuit wilde testen, en liet eigenlijk maar 2 auto’s toe, een BMW 7 serie en een Subaru Impreza.. Dat zag er al spectaculair uit.

Hij kwam naar mij toe en vroeg mij of ik de foto’s naar hem kon emailen zodat ze op zijn website konden.

Maar andere runners bleven ook maar andringen of ze even de baan op mochten, dat hij overstag ging. Voor 10 euro mocht je 3 rondjes rijden. En geloof me, deze man wist niet wat hem overkwam. De runners gingen allemaal in de rij om even over het circuit te driften. (vooral natuurlijk bij gebrek aan veel sneeuw op de openbare weg)

Hij kwam toch zelf met een camera naar buiten en schoot naar hartenlust plaatjes. Het ging van kwaad tot erger.. De medemblik-bende dacht dat het wel leuk was om te sleeen achter een auto over de baan. Nogmaals een tientje betalen en toestemming van de eigenaar was snel geregeld! Nu de slee nog… die hadden ze niet, dus werd er besloten op de motorkap van de Pontiac trans-am eraf te schroeven… hoe verzin je het!! 2 man kwamen aangelopen met de motorkap, en een sleepkabel aan de vanghaak zorgde ervoor dat het goedkwam. 2 man op de binnenkant van de kap en de kap op zijn kop in de sneeuw. En dat was spectaculair!! Daarna was er nog een andere gek, team Jamboni, reden met een Jeep Cherokee, en hadden naar het leek een grote ijsco bovenop het dak. Dit was echter ook een slee! En deze ging achter de cherokee en knallen maar. (fotoos zeggen meer dan 1000 woorden, dus die straks maar kijken)

Uiteindelijk konden we de hele middag wel blijven kijken, maar we besloten om door te rijden. Paar supermooie passen gehad, waarbij je dalingspercentage van 23% !!! hadden, en klimmen ca 14% (meerdere keren).Uiteindelijk kwamen we Slovenië binnen, en was het ca 30km over de snelweg naar onze eindbestemming van vandaag. Ljubljana. Prima lokatie, buiten het centrum. We waren toch weer op tijd binnen, ca 16:15u al. ( dit komt natuurlijk vooral omdat we harder rijden/ kunnen rijden dan wanneer een pak sneeuw op de weg zou liggen)

Na de nodige drankjes, cola voor mij, besluiten om ons hotel maar op te zoeken. Het is een mooi appartement, dichtbij het centrum, op ca 4 km van de finish.

Na inchecken gaan we even terug naar de finishlocatie om er nog een paar te drinken en even lekker te ouwehoeren. We pakken een taxi en voor een luttele 4,80 euro waren we er weer. Het was zeer gezellig, en de verhalen van anderen zijn dan leuk om te horen.

Sommige hebben vandaag 2 uur staan sleutelen aan een Mercedes van 1975, en volgende heeft 4 bekeuringen te pakken omdat die zonodig even debiel moest doen op een parkeerplaats.

Helaas was de taxi terug ineens 12,45 euro… maar dat mag de pret niet drukken.

Morgen de laatste dag, terug naar Kirchberg, en we schijnen volgens zeggen nog wat sneeuw te kunnen verwachten.

Tot morgen!

1. Simon:
    1 februari 2013
    Het was weer een leuke dag zo te zien, beetje jaloers maar. Have fun en take care de laatste etappe, grtz.
  2. Marleen:
    1 februari 2013